De meerwaarde van data driven HR

De employee journey, de medewerkersreis die begint bij de werving en eindigt als iemand uit dienst gaat, staat flink in de belangstelling. Logisch, want werkgevers zijn zich steeds meer bewust van het belang van een positieve werknemerservaring. Collega’s die met plezier naar het werk gaan, bouwen actief mee aan bedrijfsmatig succes. Maar ben je ook al bezig met het meten, vastleggen en combineren van medewerkersgegevens die voortkomen uit de gehele employee journey? Die leveren waardevolle informatie op voor betere (beleids-)beslissingen.

Hoe kunnen we ons bedrijf beter positioneren op de arbeidsmarkt? Hoe vinden we de juiste kandidaten? Via welke media vinden zij ons? Welke onderwerpen vinden medewerkers belangrijk en hoe spelen we hier zo goed mogelijk op in? Deze en andere vragen komen aan bod in de onderzoeken die we doen onder nieuwe medewerkers. Wij zetten data driven HR of HR-analytics in om patronen in werknemersdata te ontdekken. De resultaten zijn bruikbaar voor de optimalisatie van de employee journey, maar er is meer mogelijk. De data helpt onze opdrachtgevers ook om beter gefundeerde (beleids-)beslissingen te nemen.

Typen data
Er zijn verschillende datatypen:

  • HR core data
    Dit is basisdata zoals opleidingsniveau, leeftijd en woonplaats.
  • Procesdata
    Dit zijn onder meer gegevens over het aantal contactmomenten met sollicitanten/geïnteresseerden, het aantal reacties van gekwalificeerde kandidaten, de totale doorlooptijd van een procedure, Time to Fill, NetPromotorScore (op basis van gericht intern of extern onderzoek).
  • Salaris benchmarkdata
    Hiermee bepaal je of je als bedrijf de juiste beloning (salaris, secundaire voorwaarden etc.) biedt. Wij werken hierbij met partijen als STYR en de gegevens van KornFerry. Steeds vaker komen we ook bedrijven tegen die gebruik maken van een moderne, minder traditionele, laagdrempelige tool als Figures.
  • Geavanceerde data
    Dit is het hergebruiken van data die gewoonlijk alleen gebruikt wordt bij werving en selectie. Het zijn persoonlijkheidskenmerken, intelligentie (IQ), drijfveren, communicatiestijl en data uit assessments. Als je deze data combineert met beoordelings- en/of performancedata, procesdata en HR core data, kun je trends afleiden. Hiermee kun je gericht alle fasen van de employee journey verbeteren.

De kracht van de combinatie
Het is slim om bij het ontwikkelen van je employee journey al na te denken over de data die je wil verzamelen en meetbaar wil maken. Wij zien tegenwoordig veel organisaties die investeren in een uitstekende kwalitatieve employee journey, maar deze weinig kwantitatief meetbaar maken. Zonde, want hierdoor is het moeilijk te beoordelen hoe effectief de onderdelen van de medewerkersreis precies zijn en hoe je kunt bijsturen. Meten is weten, ook hier!

Tips voor het meten van employee journey
Hoe meet je of de employee journey van jouw organisatie oplevert waarvoor hij is bedacht? Dit is overigens wat anders dan alleen het bepalen van de NetPromotorScore op basis van een medewerkerstevredenheidsonderzoek of vergelijkbare vragenlijsten. We geven je een aantal tips als je aan de slag wil met het verzamelen van gerichte data:

  • Verzamel relevante gegevens: Bepaal een duidelijk doel voor jouw employee journey en betrek medewerkers/managers hierbij. Denk buiten het kader van de standaard KPI’s en verzamel niet alleen kwalitatieve, maar ook kwantitatieve data. Wees hierin creatief: het gaat om meerdere databronnen en er is meer beschikbaar dan je in eerste instantie denkt. Combineer bijvoorbeeld recruitment(proces-)data met HR core data.
  • Analyseer je gegevens: Ga vergelijken, combineren en elimineren. Het leidt tot verrassende inzichten! Ook zie je hoe, wanneer en waar bijsturen nodig is. Stel bijvoorbeeld een geschikte analysevraag waarmee je inzicht krijgt in de kenmerken van medewerkers die sneller dan andere medewerkers productief inzetbaar zijn. Welke persoonlijkheidskenmerken spelen een rol, waar zijn deze medewerkers geworven, wat was/is anders dan vergelijkbare medewerkers die anders presteren?  Je hebt hiervoor meerdere en in sommige gevallen nieuwe datapunten nodig zoals de employee lifetime value (welke verwachte waarde genereert een medewerker voor het bedrijf), time to productivity (hoeveel tijd het kost voordat een medewerker een bepaalde mate van productiviteit bereikt en wat de tijd van de inwerkperiode is) en quality of hire (hoe goed sluit een medewerker aan bij wat er nodig is).
  • Visualiseer de gegevens: Creëer rapporten of dashboards die gegevens over een langere periode in beeld brengen. Zorg dat je alle stakeholders meeneemt bij de ontwikkeling van de dashboards en geef hen toegang tot de data. Mooi meegenomen hierbij: draagvlak en inzicht leidt tot invloed en meer verbetervoorstellen.

HRKracht en de employee data journey

Wij ondersteunen meerdere opdrachtgevers bij het verzamelen, combineren en analyseren van data. We beschrijven een korte casus. 

Onze opdrachtgever had twijfels over het succes van een lopende wervingscampagne. Hij vroeg ons hoe hij dit zou kunnen meten.

De HR Kracht-aanpak

De vraag

In eerste instantie brachten we de ‘traditionele gegevens’ in een spreadsheet in kaart; het aantal vacatures, de time to fill en eenvoudige financiële gegevens (wervings- en mediakosten). Onze klant gebruikte ook een ATS, maar zonder op maat gemaakte rapportages. Ook ontbrak de kennis om uitgebreider te rapporteren dan de traditionele gegevens.

In de tweede stap bepaalden we de verschillende momenten waarop tijdens het wervingsproces data gegenereerd werd. Het ging hier om gegevens uit onder andere Google Analytics, maar ook uit het ATS (aantallen sollicitanten, wervingskanaal) en het HR-systeem (datum in dienst, salaris).

Data die nog niet gebruikt werd, waren die van beoordelings- en functioneringsgegevens, gemiddelde tijd tot functiewisseling (promotie), het aantal trainingen/opleidingen per medewerker, periode in dienst en reden van ontslag. Die voegden we toe.

Het resultaat

Een helder en volledig beeld: Waar de meest (en ook minst) succesvolle kandidaten vandaan komen. Hoe zij zich ontwikkelen binnen het bedrijf. Hoe lang zij gemiddeld in een functie blijven. Hoe hun salaris zich ontwikkelt. Daarnaast kwamen er nog diverse andere relevante kenmerken naar voren die het succes van een wervingscampagne mede bepalen.

De vraag beantwoorden. En meer

We gaven niet alleen een concreet antwoord geven op de gestelde vraag. We introduceerden ook een nieuwe manier van denken over HR-data, het hergebruiken van HR-data en het ontsluiten van ongebruikte databronnen. Hiermee kon onze opdrachtgever de kwaliteit van volledige employee journey monitoren, bijsturen en op maat maken.

Mooie bijvangst van dit project: de kwantitatieve manier van denken sloot goed aan bij de werkwijze van diverse interne stakeholders. Dit verbeterde de samenwerking met de HR-afdeling.

Bel ons!
Ben je benieuwd hoe wij ook bij jouw organisatie slim recruitment data en HR-data combineren en wat het je oplevert? Neem contact op met Henrie Verbunt (henrie@hr-kracht.nl).

Deel dit artikel

HRKracht biedt jou

Toegang tot exclusieve vacatures
Lees verder
HRKracht heeft toegang tot vacatures en informatie die niet openbaar worden geadverteerd.
Ondersteuning en begeleiding
Lees verder
Ons team bestaat uit ervaren HR professionals en HR recruiters. Zij bieden jou ondersteuning en begeleiding gedurende het gehele sollicitatieproces, inclusief voorbereiding op sollicitatiegesprekken en onderhandeling over arbeidsvoorwaarden.
Expertise en advies
Lees verder
Onze medewerkers hebben veel kennis van HR, de arbeidsmarkt én de opdrachtgevers.
Verhoogde kans op succes
Lees verder
Wij kennen een grondig selectieproces, waarbij we zorgvuldig kijken naar jouw vaardigheden, ervaring en culturele fit. Door het doorlopen van dit proces word jij alleen gematcht met functies die écht bij jou passen.
Netwerk en connecties
Lees verder
We kennen een uitgebreid netwerk van werkgevers en professionals in het HR-werkveld. Door via ons te solliciteren kan jij profiteren van onze sterke connecties en toegang krijgen tot carrièremogelijkheden waar je zelf wellicht nog niet bij had stilgestaan.
Previous
Next

Ben je toe aan de volgende stap in je carrière en klaar voor een nieuwe uitdaging? Dan ben je bij ons aan het juiste adres.