Hoe zet je de leuke contacten die je met een goede kandidaat in het wervingsproces hebt om in een arbeidsovereenkomst? Zonder dat de kandidaat schrikt van alle ge- en verboden die worden opgelegd? En hoe hou je de nieuwe medewerker enthousiast?
Gewenst gedrag afdwingen
Jouw organisatie heeft vast een template voor een arbeidsovereenkomst. Zo niet, dan ken je vast nog wel iemand waarvan je een voorbeeld mag ontvangen, of je belt met een arbeidsrechtsadvocaat voor de meest actuele versie. Die standaardversie is de basis waarop veel bedrijven vervolgens verder werken om zaken uit te sluiten of juist uit te breiden.
Veel arbeidsovereenkomsten zijn een eenzijdig verhaal over wat een werknemer móet doen en vooral wat hij niet mág doen. In onze optiek is dat de benadering met de kleinste gemene deler. Je gaat dan namelijk uit van wantrouwen en slecht gedrag, in plaats van te vertrouwen op het gewenste gedrag. Om ervoor te zorgen dat we de organisatie beschermen, creëren we regels die ervoor zorgen dat bepaald gedrag niet wordt vertoond, of kan worden bestraft. In sommige gevallen moet je met regels zorgen voor expliciete duidelijkheid over verwachtingen, maar veel kandidaten weten uit zichzelf wel welk gedrag gewenst is. Daarnaast heb je ook te maken met het niet begrijpen waarom een bepaald artikel op hen van toepassing is. Neem het voorbeeld van een relatiebeding voor een receptioniste.
De gemeenschappelijke taal en verantwoordelijkheid is vaak ver te zoeken in zo’n standaard contract, terwijl dat juist is wat we willen bereiken, toch? De standaard arbeidsovereenkomst draagt daardoor vaak niet bij aan het verbeteren van het bedrijfsimago en de cultuur. Sterker nog, het heeft eerder een averechts effect. Als de heilige graal in organisaties is om meer creativiteit en productiviteit te bereiken, hoe is dit dan haalbaar als onze bedrijfscultuur er één is van ‘wachten om te horen wat wel en niet mag’?
Kan het ook anders?
Ja, dat kan zeker anders! De afspraken die je met medewerkers wil maken zijn leidend, waarbij een aantal punten een must is om in de overeenkomst op te nemen. Echter, voor een aantal andere punten is het ‘slechts’ verstandig wanneer de situatie erom vraagt. Denk aan een beding over strikte werktijden voor medewerkers in een ploegendienst, een ruimer social media beding voor marketeers of het weglaten van een concurrentiebeding voor niet-commerciële functies. Een arbeidsovereenkomst wordt daarmee afgestemd op de behoeften van jouw organisatie.
Een goede arbeidsovereenkomst is een document waarin juridische regels worden beschreven in begrijpelijke taal. Een taal waarin jouw visie en kernwaarden zijn te herkennen en waardoor de werknemer de cultuur van jouw organisatie herkent en ervoor tekent.
De cultuurovereenkomst
Tijdens een door ons georganiseerd seminar afgelopen juni hebben wij met een aantal klanten ideeën uitgewisseld over hoe je met je arbeidsovereenkomst twee doelen kunt dienen: Passend bij het imago van de organisatie én passend binnen het juridische kader. Hiermee maak je van jouw arbeidsovereenkomst een wervende cultuurovereenkomst.
Vergelijk zelf deze tekst eens:
De ene week werk je minder dan 40 uur, de andere week meer. Uiteraard dienen je exacte werkdagen en –uren altijd af te worden gestemd met je team en waar nodig met de klant. Als het werk gedaan is, de samenwerking met het team goed verloopt en jij, wij én de klant tevreden zijn over het werk dat er geleverd wordt, zal je ons niet horen over urenverantwoording. Het gaat immers om het te bereiken resultaat.…
met deze:
Arbeidsduur en werktijden
1. De overeengekomen arbeidsduur bedraagt minimaal 40 uur per week.
2. De werktijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 18.00 uur. De werkgever is gerechtigd de werktijden te wijzigen.
3. In het salaris is eventueel overwerk inbegrepen.
Past de eerste tekst meer bij Richard Branson? Of bij Donald Trump? Ook voor jouw organisatie is het van belang om te differentiëren.
Aan de slag
Zoals je ziet kost het weinig moeite om een cultuurovereenkomst op te stellen. Het maakt het ondertekenen ook zoveel leuker. Én het versterkt je imago als werkgever, wat in deze krappe arbeidsmarkt cruciaal is. Het spreekt voor zich, maar het houdt natuurlijk niet op bij de cultuurovereenkomst. Pak de employee journey integraal aan vanaf de ‘pre-hire fase’ tot en met de ‘ambassadeurs fase’.
Wellicht hebben we met bovenstaande voorbeelden al genoeg geïnspireerd om hier zelf mee aan de slag te kunnen. Uiteraard kunnen wij van HRKracht je ook ondersteunen bij het in lijn brengen van je beleid of het vormgeven van documenten met het bedrijfsimago en kernwaarden.
Voel je vrij om vrijblijvend contact met ons op te nemen of ons te volgen! We vinden het leuk om met je mee te denken.