Weet jij hoeveel procent van je medewerkers binnenkort de AOW-leeftijd bereikt en de organisatie zal verlaten? En nog belangrijker, weet je wat dat betekent voor de toekomst van jouw organisatie? Sta eens stil bij de samenstelling van jouw personeelsbestand. Veel bedrijven vinden het ingewikkeld om hierover na te denken, maar generatiemanagement is een belangrijk aspect voor succes op de lange termijn.
Binnen tien jaar gaat een groot deel van de huidige arbeidsmarkt met pensioen. Ook binnen jouw organisatie. Daarom is het belangrijk om nieuwe generaties aan je organisatie te binden. Generatie Z, jouw toekomstige werknemers, zijn digitaal vaardig, willen zich persoonlijk ontwikkelen en zoeken betekenisvol werk. Zonder goed generatiemanagement mis je deze talenten, wat leidt tot een tekort aan gekwalificeerd personeel in een al krappe arbeidsmarkt. Want over niet al te lange tijd is dit dé generatie waaruit geput zal moeten worden.
Voordelen generatiemanagement
Goed generatiemanagement helpt niet alleen om nieuw talent aan te trekken, maar ook om je huidige medewerkers te behouden. Het zorgt voor een werkomgeving waarin verschillende generaties goed samenwerken en van elkaar leren. Door te luisteren naar de behoeften van elke generatie, voelen je medewerkers zich begrepen en gewaardeerd. Dit verhoogt de loyaliteit, draagt bij aan een positieve bedrijfscultuur en maakt iedereen blijer op het werk.
Onze aanpak voor generatiemanagement
Hoe pak je generatiemanagement aan? Wij ontwikkelden een praktische toepassing die we op maat aanbieden voor ieder type werkgever.
- Het begint met het in kaart brengen van het dna van jouw organisatie. In deze stap voeren we interviews met hoger management en belangrijke stakeholders én analyseren we het huidige beleid, processen en procedures.
- Daarna maken we een analyse van de behoeften van de doelgroep door middel van deskresearch en verdiepende interviews met medewerkers.
- Op basis van de voorgaande stappen hebben we een duidelijk nulpunt. Vanuit hier kunnen we verdere vervolgstappen plannen.
- Vanuit deze nulmeting maken we een plan van aanpak, inclusief beleids- en procesaanpassingen die de organisatie toekomstbestendig maken. In het plan beschrijven we de voordelen van investeren in generatiemanagement en de risico’s wanneer je het achterwege laat. Vervolgens krijg je inzicht in welke aspecten je moet verbeteren, aanpassen of stoppen om een goede mix van generaties te bereiken. Zo bleek een van onze voorstellen aan een opdrachtgever, namelijk het aanbieden van traineeships en een verbeterde onboarding, een schot in de roos.
Interesse?
Wil je je organisatie klaarstomen voor de toekomst en aantrekkelijk blijven voor nieuwe generaties? Neem dan contact met ons op voor meer informatie over generatiemanagement. Bij HRKracht helpen we je graag om een werkomgeving te creëren die zowel de huidige als toekomstige medewerkers inspireert en motiveert. Stop met ‘blind’ recruiten en kies voor een gestructureerde langetermijnoplossing!