Terugkijken. Waar het hele jaar wordt gestimuleerd om vooruit te kijken, is rond de jaarwisseling het advies om terug te kijken. En terecht. Want door terug te kijken krijg je pas een goed beeld van wat er allemaal is veranderd.
Terugkijkend op het afgelopen jaar zie ik dat de trends binnen HR reflectie, vernieuwing en transformatie zijn geweest. Het (her)ontwerpen van een programma om jouw bedrijf te professionaliseren, het invoeren en optimaliseren van agile werken, het meebewegen met maatschappelijke veranderingen (COVID-19, krapte op de arbeidsmarkt etc.); bij al deze thema’s is verandering de basis. Ook binnen ons eigen bedrijf zijn wij ons afgelopen jaar gaan realiseren dat vernieuwing nodig is om te kunnen blijven groeien. Hoewel verandering soms ongemakkelijk is (mensen zijn nu eenmaal geprogrammeerd om vast te houden aan het bekende), is het hard nodig om te komen tot transformatie. Ook al is de uitkomst in eerste instantie nog onzeker.
In deze blog proberen we vooruit te kijken naar 2022 en je alvast voor te bereiden op de trends die zich dit jaar zullen voordoen.
1. HR als een product
Human Resources. Vroeger was dat vakgebied “ iets met mensen”. Later werden targets en deadlines ook binnen HR leidend. Maar vanaf 2022 zal HR worden gezien als een écht product. Een grote verandering omdat men zich realiseert dat HR continuous is. En dat de impact groot is. HR als een product is bedoeld om waarde op te leveren. Deze verandering zorgt ervoor dat de kwaliteit van HR dienstverlening verbetert, dat het een voorsprong op de arbeidsmarkt oplevert en een concurrentievoordeel geeft.
2. HR heeft business transformatie in eigen hand
Daarbij komen we gelijk op de tweede trend: HR leidt business transformaties. Vaak nog wordt HR pas tegen het einde van het project bij het project betrokken. Nu zien we veel vaker dat HR vanaf de eerste fase een plek krijgt bij een business transformatie. Niet heel gek, want HR professionals hebben veel kennis op het gebied van organisatiedesign, transformatie, bedrijfsculturen, samenwerkingen en relatiebeheer.
Doordat transformatie en verandering het nieuwe normaal begint te worden, krijgt HR steeds meer mogelijkheid om deze processen in eigen handen te nemen doordat HR in staat is impact en progressie te meten. Dit leidt tot een nauwer samenwerkingsband met andere organen van het bedrijf en een verbeterde connectie tussen leiderschap en zakelijke behoefte.
3. Carrière ervaringen
Werknemers veranderen gemiddeld om de vier jaar van baan. Om deze trend te kunnen opvangen zijn organisaties massaal gaan investeren in de carrière ervaringen van hun werknemers. Niet om te zorgen dat hun medewerkers langer in dienst blijven, maar om te zorgen dat de professionals die op dat moment in dienst zijn zich kunnen blijven ontwikkelen zodat ook het bedrijf blijft groeien en kwaliteit kan opleveren. Als je goed om je heen kijkt zie je dat mensen, voornamelijk millennia, snel vertrekken wanneer zij het gevoel krijgen niet te kunnen groeien als professional.
4. Belang Inclusiviteit, gelijkheid en diversiteit
Al een langere tijd is deze thematiek aan de orde, echter blijkt uit een onderzoek van AIHR Academy (2021) dat nu ook het behoud van equity als noodzakelijk wordt gezien. Hoewel veel bedrijven zich presenteren als maatschappelijk bewust en progressief, blijkt dat zij vaak selecteren en mensen aannemen die aansluiten bij hun eenzijdige monocultuur. Een monocultuur is killing voor innovatie, omdat innovatie om diversiteit vraagt in de breedste zin van het woord. Echte innovatieve organisaties selecteren juist werknemers op deze capaciteiten en omarmen de verschillen door ze in te zetten op verschillende taken en projecten. Je zou het kunnen zien als de fundamentele basis voor een goed samenwerkend team.
Heb je meer vragen na het lezen van deze blog, of heb je de behoefte om eens te sparren over welke trends je moet prioriteren en welke niet? Neem gerust contact met ons op! Wij als HRKracht proberen zo goed mogelijk de trends te volgen, zodat wij jouw kunnen adviseren hoe je deze trends het beste kunt toepassen in jouw bedrijf.