Natuurlijk staat ook bij jouw bedrijf maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) hoog op de agenda. Met de verplichte mvo-rapportage in 2024 waar (sommige) bedrijven mee te maken krijgen en de groeiende populariteit van ‘groene’ certificering helemaal. Daarnaast biedt het ook nog fiscale voordelen, wat het überhaupt interessant maakt om mvo op de HR-agenda te hebben.
Mvo draait om de balans tussen people, planet en profit. Net als in HR spelen mensen hierin een cruciale rol. Zij zijn essentieel voor zakelijk succes én het verwezenlijken van meer maatschappelijke verantwoordelijkheid. En tegelijkertijd gaat het ook om duurzame investeringen in de ontwikkeling, vitaliteit en loyaliteit van deze medewerkers. Zodat je de juiste mensen aantrekt, hen waardevolle groeikansen biedt en iedereen aan persoonlijke én maatschappelijk verantwoorde groei werkt.
Wat jouw rol en meerwaarde als HR-professional is als het gaat om dit onderwerp? Daar vertellen we je graag meer over.
Focus op werving en selectie
Ons advies: begin bij de basis en neem duurzaamheid en mvo-gerelateerde competenties, zoals omgevingsbewustzijn en ruimdenkendheid, op in je wervings- en selectie eisen. Zoek naar kandidaten die affiniteit hebben met het onderwerp, nu al aantoonbaar bijdragen aan positieve maatschappelijke impact of duurzame ambities hebben.
Zeg het voort!
Train leidinggevenden zodat ze de mvo-waarden actief uitdragen en zelf het goede voorbeeld geven. Laat leidinggevenden bijvoorbeeld meetbare mvo-doelen opstellen die in lijn zijn met de organisatiedoelen en -waarden. Maak deze doelen concreet en deel ze met het personeel. Laat in concreet gedrag zien dat je als leidinggevende persoonlijk betrokken bent bij mvo-initiatieven. Neem actief deel aan mvo-gerelateerde evenementen en activiteiten en deel je enthousiasme met anderen.
Betrokkenheid en bewustzijn
Stimuleer betrokkenheid en bewustzijn door duurzaam gedrag van medewerkers aan te moedigen. Dit kan op allerlei manieren; maak het aantrekkelijker om duurzaam te reizen met fiets of openbaar vervoer. Vergroen het leasewagenpark of stimuleer vrijwilligerswerk door hier een bepaald aantal uren per jaar voor vrij te maken.
Vaardigheidsontwikkeling
Voor de wat langere termijn: breng in kaart welke vaardigheden in de toekomst nodig zullen zijn (in een steeds veranderende omgeving) en bied opleidingsmogelijkheden aan om deze relevante en duurzame vaardigheden te ontwikkelen.
Zet bijvoorbeeld in samenwerking met deskundigen een leerplan op. Gericht op vaardigheden die niet gaan verdwijnen door invloed van Artificial Intelligence en digitalisering (zoals administratieve taken), maar die juist zullen blijven of gaan ontstaan (zoals creatieve, sociale en probleemoplossende vaardigheden).
(Verder) verduurzamen secundaire arbeidsvoorwaarden
Er zijn talloze opties om secundaire arbeidsvoorwaarden binnen jouw organisatie verder te verduurzamen. Misschien wil je medewerkers een klimaatbudget aanbieden waarmee ze hun woning (en in veel gevallen de thuiswerkplek) verduurzamen. Of wil je gerichte medische keuringen aanbieden waarmee mensen meer inzicht krijgen in hun vitaliteit. Een andere optie: bied vrijblijvend advies aan over duurzame lunchopties vol verse, lokale, plantaardige producten. Het zijn voorbeelden van duurzame initiatieven die medewerkers zeker zullen waarderen. Je kunt daarin nog verdergaan door deze duurzame lunches ook in de bedrijfskantine te serveren.
Innovatie aanmoedigen
Stimuleer en ondersteun innovatieve ideeën van medewerkers die bijdragen aan duurzaamheid en maatschappelijke impact. Weet jij welke duurzame ideeën er leven op de werkvloer? Een groter fietsenhok met zonnepanelen. Striktere afvalscheiding in de kantine en een plan voor een papierloos kantoor: als je innovatie stimuleert, medewerkers uitdaagt om mee te doen en hen tijdig terugkoppeling geeft over de haalbaarheid en uitvoerbaarheid, creëer je een duurzame golfbeweging binnen jouw bedrijf.
Maak de drempel om ideeën aan te dragen zo laag mogelijk door bijvoorbeeld een apart e-mailadres aan te maken waar alle ideeën heen kunnen. Ook belangrijk: bedank mensen voor hun input én geef terugkoppeling op het idee. Dit zorgt voor meer betrokkenheid en stimuleert om in de toekomst te komen met nieuwe ideeën.
Meer aantrekkingskracht
Naast het positieve effect van bovenstaande kansen en initiatieven op de duurzaamheidsambities van jouw bedrijf, versterken zij ook de aantrekkingskracht van jouw bedrijf als werkgever. Steeds meer jongeren vinden duurzaam ondernemen belangrijk. Als je de bedrijfsinspanningen niet alleen voor jezelf houdt maar ook bekend maakt in je employer branding, vergroot je de kans om betrokken talent aan je te binden. Win-win!
Wil je met ons sparren over kansen en mogelijkheden of wil je meer informatie over de fiscale voordelen? Neem gerust contact met ons op. Samen kunnen we werken aan een meer duurzame, verantwoordelijke toekomst.