Je hebt het vast voorbij zien komen in de (social) media: Albert Heijn opent een winkel waarin je niet meer langs een kassa hoeft om af te rekenen. Een pasje dat je voor het schap houdt zorgt ervoor dat het verschuldigde bedrag in tien minuten van de rekening is afgeschreven. Geen rijen meer, maar dus ook geen caissières meer in zo’n vestiging.
Werkloosheid
De eerste gemoederen betroffen vooral de werkgelegenheid van de caissières. Komen die nu op straat te staan? Nadat deze gemoederen bedaard waren, kwam er de nuance vanuit Albert Heijn: er gaan geen arbeidsplaatsen verloren. De medewerkers die normaal gesproken achter de kassa hun werk deden, gaan nu in de winkel klanten adviseren en helpen waar nodig. Volgens Jan-Willem Dockheer, directeur van AH To Go, is het dan ook geen bezuinigingsmaatregel en sluit hij niet uit dat er door de verandering juist meer arbeid nodig is, “omdat de schappen sneller moeten worden bijgevuld.” Daaruit lees ik af dat AH verwacht dat de aanpassingen in deze winkel een positief effect op de omzet en omloopsnelheid zullen hebben.
Of dat laatste (en daarmee het eerste) daadwerkelijk het geval gaat zijn, zullen we moeten afwachten. Maar het moge duidelijk zijn dat ons ook in de retail een nieuwe automatiseringsslag te wachten staat. Wie weet is dit de volgende stap naar een toekomst waarin er helemaal geen caissières meer nodig zijn.
Werkgelegenheid
Op social media werd dit laatste uitgebreid besproken en in dat soort discussies zijn emoties (helaas) erg nadrukkelijk aanwezig, omdat mensen vrezen voor hun eigen of andermans baan. Ik durf te stellen dat het zo’n vaart niet zal lopen. Het is wel opnieuw een bevestiging van de noodzaak om wendbaar te blijven. Alle beroepen staan nu eenmaal onder druk zodra we het hebben over automatisering. Wie kent nog de typiste, wielenmaker, telegraaf, scharensliep of melkboer? Informeer eens in de familie wat jouw eigen overgrootouders voor werk deden. Grote kans dat zo’n beroep niet meer voorkomt. Tegelijkertijd ontstaan er nieuwe mogelijkheden.
Wendbaar zijn
Ondanks het verdwijnen van een groot aantal beroepen in de afgelopen eeuw, is het werkloosheidspercentage behoorlijk stabiel te noemen. Afgezien van crisisjaren zoals de jaren ’30 en ’80 komt het percentage niet boven de 9% en niet onder de 3% uit. Extreem hoge werkloosheid wordt niet veroorzaakt door het automatiseren van banen, maar door extreme crises.
Zolang medewerkers blijven leren en ontwikkelen om wendbaar te zijn, kan automatisering worden opgevangen. Wendbaar, om mee te kunnen bewegen met de (arbeids-)markt en alternatieven te hebben wanneer een beroep verdwijnt.
Wendbaar zijn kan iedereen. Wendbaar willen zijn, is een keuze. Klamp jij je krampachtig vast aan baanzekerheid of kies je voor werkflexibiliteit? Wat doe jij om ook morgen nog inzetbaar te zijn?
Samen creëren wij wendbaarheid richting de toekomst. Dat wil jij toch ook voor je bedrijf? Neem hiervoor contact op met welkom@hr-kracht.nl of bel met een van onze HR-professionals.