Onze gastblogger Marianne de Ruijte-van Groeningen, deelt haar kennis over ‘Digital Transformation’. Zij is HR Business Partner binnen Schneider Electric en daar verantwoordelijk voor Talent Management en Recruitment. De digitale transformatie en het belang ervan voor HR heeft haar bijzondere aandacht.
Learning & Development through Digital Transformation
Hoe (faciliteren we) Leren & Ontwikkeling in een steeds snellere omgeving?
‘Digital Transformation’, iedereen praat erover, niemand weet precies wat het inhoudt en de vraag is hoe hoog het op de HR-agenda staat. Tijdens het congres ‘Learning & Development through Digital Transformation’ op 16 juni j.l. in Amsterdam, hebben verschillende bedrijven, waaronder Danone, Rabobank & Philips een toelichting gegeven hoe zij naar Digital Transformation kijken en hoe zij (delen hiervan) toepassen.
Wat betekent Digital Transformation voor de ontwikkeling en selectie van medewerkers en welke rol kan HR hierin spelen?
‘Digital Transformation’ gaat over zakelijke transformatie en de impact van (digitale) technologieën en de toenemende digitalisering van bedrijfsprocessen op mens, bedrijf en zelfs maatschappij. Door het digitaliseren van bedrijfsprocessen kunnen vraagstukken op een veel snellere en efficiëntere manier worden opgelost. Echter, om de technologie effectief te maken, is het van belang dat medewerkers ook op een andere manier gaan denken en acteren. Door de grote toegankelijkheid van informatie op het web is het spreekwoord ‘kennis is macht’ gedateerd en zou vervangen moeten worden door ‘kennis delen is kracht’ of de ’toepassing van kennis is macht’. Het web is het medium waarop kennis gedeeld en daarmee ook gehaald kan worden. Millenials (geboren tussen 1981 en 2000) adopteren deze manier van werken bijna automatisch door bij een probleem direct op het internet te zoeken, een video te bekijken en het probleem op te lossen.
Waar in het verleden (alleen) Intelligentietesten (IQ) tijdens sollicitatieprocessen werden ingezet, kwamen daar later EQ-testen (emotionele intelligentie) bij. Inmiddels is daar een nieuwe intelligentie aan toegevoegd, namelijk: Agility Intelligentie (AQ), ook wel Learning Agility genoemd. Learning Agility staat voor het vermogen om op basis van nieuwe ervaringen snel én flexibel nieuw effectief gedrag te ontwikkelen en dat gedrag vervolgens ook succesvol toe te passen. Learning Agility bestaat uit 5 dimensies: Change Agility, Mental Agility, People Agility, Results Agility en Self-awareness. Voor elke dimensie geldt dat mensen die hoog scoren op deze dimensies sneller en effectiever zullen leren in nieuwe situaties. Bovendien zullen zij nieuwe vaardigheden sneller en effectiever kunnen toepassen in een nieuwe situatie.
Wat betekent dit voor de rol van HR?
Het gaat erom een cultuur te creëren waarin snelheid belangrijker is dan perfectie. Door de steeds sneller veranderende omgeving veroudert kennis snel en zal bij een té perfect ontwikkelingsplan, ‘en de daarmee gemoeide looptijd’, de kennis alweer snel achterhaald zijn.
Zo heeft Telenor group, een van origine Noors telecommunicatiebedrijf, via een SCRUM-aanpak de Learning & Development (L&D) behoeftes binnen het bedrijf vervuld. Nauwe samenwerking tussen L&D en de business is hier de succesfactor geweest, waarbij er ook ruimte was om te experimenten. Eén experiment was het inrichten van een L&D ruimte, waarbinnen trainingsmaterialen, zoals e-learning, een koptelefoon, alsook boeken beschikbaar werden gesteld. Dit heeft tevens het belang van ‘jezelf ontwikkelen’ zichtbaar gemaakt.
Samengevat houdt de ‘Digital Transformation’ in dat het belang van het aanleren en toepassen van nieuwe vaardigheden een hoge prioriteit heeft. ‘Learning Agility’ is niet alleen een prioriteit bij de ontwikkeling van bestaande medewerkers, alsook bij de selectie van nieuwe medewerkers.
Meer informatie naar aanleiding van dit bericht? Neem hiervoor contact op met welkom@hr-kracht.nl of bel één van onze HR-professionals.