De aantrekkingskracht van een sterk werkgeversmerk
In de huidige arbeidsmarkt is een sterk werkgeversmerk voor jou als bedrijf belangrijker dan ooit. Employer Branding bepaalt de aantrekkingskracht die je hebt op potentiële werknemers. Hoe word je een aantrekkelijke werkgever? Waar moet je op letten? Welke thema’s of onderwerpen willen de potentiële medewerkers graag terugzien? We delen het met je in deze inspiratiegids.
Aantrekkelijke bedrijven – Onze top-5
Aan welke bedrijven kun je een voorbeeld nemen? Wij onderzochten het en delen onze top-5 van wereldwijd bekende bedrijven met een sterk employer brand. Waarmee winnen zij sollicitanten en hoe binden zij hun mensen?
- Innovatief en vooruitstrevend: Google is al jaren een van de aantrekkelijkste werkgevers ter wereld. Bij Google hebben medewerkers veel vrijheid om hun eigen werktijden en eigen projecten te bepalen. Het bedrijf heeft ook uitstekende arbeidsvoorwaarden en veel mogelijkheden voor professionele ontwikkeling.
- Ook Apple heeft een sterk employer brand, zij wordt gezien als innovatief en creatief. Er zijn veel mogelijkheden voor persoonlijke en professionele ontwikkeling en het bedrijf investeert veel in werknemerstevredenheid, bijvoorbeeld door flexibele werktijden en zeer goede arbeidsvoorwaarden.
- Ook Netflix is geliefd: het bedrijf is creatief en vernieuwend. Netflix biedt medewerkers vrijheid en vertrouwen; zij delen hun eigen werk in en stellen zelf prioriteiten. Daarnaast heeft het bedrijf uitstekende arbeidsvoorwaarden en investeert het in de professionele ontwikkeling van medewerkers.
- Een bedrijf als Patagonia, een merk in outdoorkleding, positioneert zichzelf als duurzaam en milieubewust. Het investeert in duurzame productieprocessen en wil een positieve impact hebben op de wereld. Ook hier krijgen medewerkers vertrouwen en zijn zij flexibel in het creëren van een goede werk-privébalans. Daarnaast investeert het merk in de professionele en persoonlijke ontwikkeling van medewerkers.
- Online schoenverkoper Zappos staat bekend als klantgericht, maar zorgt ook uitstekend voor haar medewerkers. Door goede arbeidsvoorwaarden en een sterke bedrijfscultuur is de werknemerstevredenheid hoog.
Positief en onderscheidend
Wat de overeenkomst is tussen deze bedrijven? Ze positioneren zichzelf op een positieve én onderscheidende manier. Daarnaast is de medewerkerstevredenheid topprioriteit. Bedrijven uit onze top-5 geven hun mensen vrijheid, investeren in hun professionele én persoonlijke ontwikkeling, hebben uitstekende arbeidsvoorwaarden en een sterke bedrijfscultuur. Met dat laatste bedoelen we een bedrijfscultuur met een heldere en eenduidige richting (zoals bijvoorbeeld het gericht zijn op klanttevredenheid bij Coolblue). Door deze kenmerken trekken ze talent aan én behouden ze het. Dat geeft ze een sterke positionering in de markt.
Versterken van jouw employer brand
Een sterk employer brand bouwen is een proces dat start met een visie, strategie en beleid. Zodra die stevige basis is gelegd, vraagt het vervolgens vooral tijd, aandacht, doorzettingsvermogen en (ja, ook) investeringen. Wij verwachten dat de arbeidsmarkt niet snel meer afkoelt, daarom is het slim om slagvaardig aan de slag te gaan met de bouw van een onderscheidend, aansprekend werkgeversmerk.
Wat kun je doen om jouw employer brand te versterken?
Definieer allereerst de identiteit van je bedrijf: het is belangrijk dat je vervolgens duidelijk communiceert over wat die identiteit is, wat de kernwaarden zijn en wat de cultuur is. Dit kun je o.a. doen met een missie- en visieverklaring, bedrijfswaarden en het delen van verhalen over het bedrijf en de mensen. Filmpjes (bewegend beeld) met een duidelijke authenticiteit zijn hierin aan te raden. Het gaat erom de vertaling (het ‘bewijs ‘dat jouw identiteit geen papieren tijger is) van de identiteit richting (potentiële) medewerkers actief uit te dragen. En wel op verschillende manieren.
Vervolgens communiceer je jouw werkgeversmerk via alle uitingen en kanalen. De bedrijfswebsite, sociale media en vacatureteksten moeten steeds weer het werkgeversmerk uitdragen. Het is daarnaast mooi als je onderscheidend bent ten opzichte van andere werkgevers, vooral binnen dezelfde branche. Wanneer jouw product niet onderscheidend (genoeg) is op de arbeidsmarkt, zorg dan dat jouw werkgeversmerk dat wel is. Een concreet voorbeeld hiervan is het onderscheid tussen MediaMarkt en Coolblue, waarbij de producten veelal gelijk zijn, maar de identiteit en het werkgeversmerk totaal anders.
Richt hierna een vlekkeloze candidate experience in. Het sollicitatieproces moet soepel en transparant verlopen. Een optimale candidate experience draagt bij aan de positieve reputatie van het bedrijf, levert ambassadeurs op en moedigt potentiële kandidaten – ook de mensen die nog niet denken aan een andere baan – aan om te solliciteren. Vanaf het eerste contact (ontvangstbevestiging van de sollicitatie) moet de kandidaat een continue flow van positieve aandacht ervaren. Oók wanneer iemand niet wordt aangenomen, kun je heel veel doen om de ervaring positief te laten zijn. Bij iedere stap in het proces (eenvoud van het sollicitatieproces, toon en vorm van de arbeidsovereenkomst, wijze van onthaal en ‘vieren’ van de aanname etc. etc.) moeten de volgende vragen worden gesteld: hoe maken we dit leuker, efficiënter en eenvoudiger voor de kandidaat en hoe doen we dit in lijn met onze identiteit?
Investeer in de werknemerstevredenheid en meet deze ook. Tevreden werknemers zijn de meest waardevolle ambassadeurs voor het bedrijf. Je investeert hierin door goede arbeidsvoorwaarden, ontwikkelingsmogelijkheden en een prettige werksfeer. Houd ook de vinger aan de pols: meet minimaal jaarlijks de tevredenheid door middel van een korte survey en vraag welke thema’s voor de mensen belangrijk zijn en hoe die veranderd moeten worden.
Zet ook in op diversiteit en inclusie: een diverse en inclusieve werkomgeving draagt bij aan een positieve reputatie. Ook dit maakt je als werkgever aantrekkelijker. Integreer diversiteit en inclusie in het werkgeversmerk en in het beleid van het bedrijf. Maak niet alleen in woord, maar ook in beeld en daad zichtbaar dat je divers en inclusief bent en wilt zijn. Breng op je website de medewerkers aan het woord en in beeld die extra kleur en diversiteit aanbrengen. En laat hen vertellen wat zíj hebben gevonden binnen jouw bedrijf waardoor zij voor en met je willen blijven werken.
Wat vinden medewerkers belangrijk?
Werknemers hebben verschillende prioriteiten en verwachtingen bij het kiezen van een werkgever. Factoren die veel mensen belangrijk vinden:
- Salaris en ‘employee benefits’: salaris is nog steeds voor de meeste mensen de belangrijkste factor om te kiezen voor een bepaalde baan en werkgever. Daarnaast spelen secundaire arbeidsvoorwaarden zoals pensioenregeling en vakantiedagen een belangrijke rol.
- Werk-privébalans: de mogelijkheid hebben om flexibel te werken, thuis te werken, of parttime te werken. Maar ook: is het vanzelfsprekend dat je buiten werktijd bereikbaar bent, of juist niet? Krijg je de gelegenheid om overdag te sporten als je dat fijn vindt en is het volledig acceptabel om ‘s ochtends wat later te beginnen omdat je eerst de kinderen naar school brengt?
- Werknemers vinden het belangrijk als de normen en waarden van hun werkgever overeenkomen met die van henzelf. Denk aan sociale verantwoordelijkheid, diversiteit en inclusie en ethisch gedrag.
- Professionele groei en ontwikkeling. Veel mensen zoeken actief naar een werkgever die opleidingen, trainingen, workshops en andere kansen biedt. Zo kunnen zij kennis vergroten, vaardigheden leren en zichzelf blijven ontwikkelen.
- Goede relaties met collega’s en leidinggevenden: werken in een positieve en ondersteunende of hulpvaardige omgeving draagt bij aan de tevredenheid (en verhoogt bovendien de productiviteit).
Bovengenoemde factoren zijn cruciaal om (op de juiste wijze) te benoemen op de uitingen van de organisatie en vooral de werken-bij site. Van tevoren weten wat je gaat ervaren en aantreffen, én dit vervolgens ook waarmaken, draagt bij aan het overtreffen van verwachtingen en aan een sterk werkgeversmerk.
Maatwerk
Bovenstaande factoren verschillen per land en regio, branche, leeftijd en de persoonlijke situatie. In de minder ontwikkelde landen staat salaris bijvoorbeeld op eenzame hoogte als het gaat om wat mensen drijft bij de keuze van een werkgever. Voor werkgevers verschilt het dan ook sterk en gaat het om de mix. Als werkgever is het van belang dat je in een gezonde verhouding kijkt wat je kunt doen om de grote meerderheid van de medewerkers op deze vlakken in meer of mindere mate tegemoet te komen.
Meer weten?
Ben jij eigenaar, directeur en/of HR manager en wil je sparren over jouw bedrijf en jouw uitdagingen? Dat doen we graag.