Nieuwsbrief februari 2025

2025 is in volle gang en de impact van het veranderende economische en geopolitieke klimaat laat zich voelen. Organisaties staan voor nieuwe uitdagingen: aangekondigde importheffingen en economische onzekerheid dwingen tot strategische heroverwegingen, wet-en regelgeving blijft in beweging en de arbeidsmarkt blijft krap. Kortom: verandering is onvermijdelijk en wendbaarheid is geen luxe, maar een noodzaak.

Juist in deze dynamiek speelt HR een sleutelrol. Hoe zorg je ervoor dat HR niet alleen meebeweegt, maar ook richting geeft? Hoe maak je van verandering een kans in plaats van een obstakel? Of het nu gaat om een reorganisatie, een eerlijk beloningsbeleid of effectievere samenwerking– HR kan het verschil maken.

In deze HRKracht nieuwsbrief:

  • Nieuwe wetgeving dwingt tot loontransparantie.
  • Zo zorg je voor een succesvolle reorganisatie.
  • Van talent naar teamwork.
  • Casemanagers verzuim (zzp) gezocht.
  • Connect & Get Inspired: Kom netwerken bij HRKracht!

1. Nieuwe wetgeving dwingt tot loontransparantie

De Europese Equal Pay-richtlijn markeert een belangrijke stap richting eerlijke beloning en het aanpakken van ongelijkheid in salarissen. Vanaf 2026 hebben werkgevers de verplichting transparant te zijn over salarissen. Dit betekent: openheid over beloningen, objectieve functiewaardering en verplichte rapportages. Niet op tijd in actie? Dan loop je risico op juridische claims en reputatieschade.

In ons artikel op HR Praktijk lees je:

  • Wat de Equal Pay-richtlijn inhoudt.
  • Welke verplichtingen dit met zich meebrengt.
  • Hoe je een eerlijk en toekomstbestendig beloningsbeleid ontwikkelt.

Lees hier het artikel en ontdek wat deze richtlijn voor jouw organisatie betekent.

2. Zo zorg je voor een succesvolle reorganisatie

Philips schrapt 90 banen, techgigant NXP kondigt een reorganisatie aan en ook Universiteit Twente ontslaat 46 medewerkers vanwege bezuinigingen – en zij zijn niet de enigen. Door economische ontwikkelingen kijken steeds meer organisaties kritisch naar hun structuur en worden ingrijpende keuzes onvermijdelijk.

Maar een reorganisatie is meer dan een kwestie van cijfers. Hoe pak je het zorgvuldig aan? Welke wettelijke stappen moet je zetten? En hoe zorg je voor een proces dat niet alleen juridisch klopt, maar ook medewerkers op de juiste manier begeleidt?

In ons whitepaper “De kunst van veranderen: De rol van HR in succesvolle reorganisaties” nemen we je stap voor stap mee in het proces. Van strategische voorbereiding tot de impact op medewerkers – inclusief een praktische checklist om niets over het hoofd te zien.

Download ons whitepaper en zorg dat je goed voorbereid bent

3. Van talent naar teamwork

Je hebt een team vol talent, maar toch ontstaan er misverstanden, botsingen of blijft het echte teamwork uit. Waarom? Omdat mensen verschillend worden gedreven. De één komt tot zijn recht met structuur en duidelijkheid, terwijl de ander juist zijn kracht vindt in flexibiliteit en innovatie. Als je niet weet wat iemand drijft, mis je de sleutel tot effectieve samenwerking.

Met MyDrives maak je de motor achter gedrag en samenwerking zichtbaar. Aan de hand van een kleurenprofiel ontdek je wat teamleden écht motiveert en hoe dit hun gedrag beïnvloedt. Het resultaat? Teams die elkaar beter begrijpen, effectiever samenwerken en een sterkere dynamiek ervaren.

Benieuwd hoe MyDrives jouw organisatie kan versterken? Bekijk de one-pager.

4. Casemanagers verzuim (zzp) gezocht

Ben jij een ervaren en zelfstandige (register) Casemanager verzuim? Voor meerdere opdrachtgevers in verschillende regio’s zoeken we professionals die organisaties en medewerkers begeleiden bij langdurig verzuim en re-integratietrajecten.

Je schakelt met diverse stakeholders, adviseert werkgevers over verzuimbeleid en duurzame inzetbaarheid en zorgt voor een effectieve terugkeer van medewerkers. Wil jij flexibel werken aan uitdagende opdrachten die aansluiten bij jouw expertise?

Laten we kennismaken! Neem contact met ons op en we kijken samen welke opdracht en opdrachtgever het beste bij jou past

5. Kom netwerken bij HRKracht op 20 maart! 

Goede gesprekken, nieuwe connecties en een inspirerend verrassingselement – dat is wat je kunt verwachten op onze netwerkborrel in Leiden! Zoals altijd draait het om ontmoeten en bijpraten, maar deze keer met een extra twist die je aan het denken zet én voor gespreksstof zorgt. Wat precies? Dat houden we nog even geheim, maar we beloven je dat het zowel inspirerend als vermakelijk wordt.

Vanaf 15.45 uur ben je welkom en rond 18.00 uur sluiten we de borrel af. Wil je erbij zijn? Meld je snel aan via Whatsapp (071 760 1636) of reageer op deze nieuwsbrief.

Verbonden blijven

Eens per 6 weken onze laatste berichten in je mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief.  

HRKracht biedt jou

Toegang tot exclusieve vacatures
HRKracht heeft toegang tot vacatures en informatie die niet openbaar worden geadverteerd.
Ondersteuning en begeleiding
Ons team bestaat uit ervaren HR professionals en HR recruiters. Zij bieden jou ondersteuning en begeleiding gedurende het gehele sollicitatieproces, inclusief voorbereiding op sollicitatiegesprekken en onderhandeling over arbeidsvoorwaarden.
Expertise en advies
Onze medewerkers hebben veel kennis van HR, de arbeidsmarkt én de opdrachtgevers.
Verhoogde kans op succes
Wij kennen een grondig selectieproces, waarbij we zorgvuldig kijken naar jouw vaardigheden, ervaring en culturele fit. Door het doorlopen van dit proces word jij alleen gematcht met functies die écht bij jou passen.
Netwerk en connecties
We kennen een uitgebreid netwerk van werkgevers en professionals in het HR-werkveld. Door via ons te solliciteren kan jij profiteren van onze sterke connecties en toegang krijgen tot carrièremogelijkheden waar je zelf wellicht nog niet bij had stilgestaan.

Ben je toe aan de volgende stap in je carrière en klaar voor een nieuwe uitdaging? Dan ben je bij ons aan het juiste adres.

Schrijf je in voor de HRKracht nieuwsbrief!

En blijf op de hoogte van de laatste HR-ontwikkelingen, uitdagende vacatures en onze unieke events.