De verzuimpuzzel oplossen: Het verwerven van inzicht en controle in de organisatie.  

Het vraagstuk  
Hoe krijgen we meer zicht en grip op ons verzuim en hoe zorgen we ervoor dat we (gaan) voldoen aan de Wet Verbetering Poortwachter? 

De aanpak 
Er is gestart met een inventarisatie, waaruit al snel bleek dat de organisatie een aantal korte verzuimgevallen kende. Daarnaast waren er enkele medewerkers die “in het tweede ziektejaar zaten” en een aantal zat zelfs al in het derde ziektejaar.  

Hierop is besloten om te starten met het bewust onder de aandacht brengen van het (nieuw door ons geschreven) verzuimprotocol bij managers. En daarnaast het blijven aankaarten van welke rol zij hierin speelden. Door de vele wisselingen van managers was bij sommigen van hen niet bekend welke medewerkers eigenlijk als ziek stonden geregistreerd. Waardoor met deze mensen ook al enige tijd geen contact was geweest. Tenslotte werden wekelijkse gezamenlijke overleggen ingepland met alle managers en de Arbodienst, om nog meer bewustwording rondom dit onderwerp te creëren.   

Naast deze overleggen is in het kader van casemanagement gekozen voor een individuele aanpak per medeweker. Dit houdt in dat iedere medewerker die verzuimt na twee weken door een casemanager zal worden begeleid. Op deze manier is inzicht en grip op verzuim gecreëerd binnen de organisatie, waardoor dit direct vanaf de start effectief wordt aangepakt.  

Het resultaat 
Inmiddels voldoen alle langdurige verzuimgevallen volledig aan de Wet Verbetering Poortwachter, waarbij zowel spoor 1 als spoor 2 worden gevolgd. Daar waar het duidelijk is dat het volgen van spoor 1 geen structurele re-integratie mogelijkheden biedt, wordt direct overgegaan op spoor 2, met alle bijbehorende activiteiten.   

Verder is door deze aanpak en continue aandacht het verzuim binnen de organisatie beperkt geworden. Door in een zo vroeg mogelijk stadium helderheid te krijgen kun je je medewerkers effectiever laten re-integreren. Helderheid verschaffen en duidelijke communicatie naar de leidinggevende, medewerker en Arbodienst is daarom de basis om verzuim efficiënt en effectief aan te pakken.  

Verbonden blijven

Eens per 6 weken onze laatste berichten in je mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief.  

HRKracht biedt jou

Toegang tot exclusieve vacatures
HRKracht heeft toegang tot vacatures en informatie die niet openbaar worden geadverteerd.
Ondersteuning en begeleiding
Ons team bestaat uit ervaren HR professionals en HR recruiters. Zij bieden jou ondersteuning en begeleiding gedurende het gehele sollicitatieproces, inclusief voorbereiding op sollicitatiegesprekken en onderhandeling over arbeidsvoorwaarden.
Expertise en advies
Onze medewerkers hebben veel kennis van HR, de arbeidsmarkt én de opdrachtgevers.
Verhoogde kans op succes
Wij kennen een grondig selectieproces, waarbij we zorgvuldig kijken naar jouw vaardigheden, ervaring en culturele fit. Door het doorlopen van dit proces word jij alleen gematcht met functies die écht bij jou passen.
Netwerk en connecties
We kennen een uitgebreid netwerk van werkgevers en professionals in het HR-werkveld. Door via ons te solliciteren kan jij profiteren van onze sterke connecties en toegang krijgen tot carrièremogelijkheden waar je zelf wellicht nog niet bij had stilgestaan.

Ben je toe aan de volgende stap in je carrière en klaar voor een nieuwe uitdaging? Dan ben je bij ons aan het juiste adres.