Het vraagstuk
Toen de markt veranderde, besloot Coca-Cola haar technische onderhoudsafdeling onder te brengen bij een externe partij. Een complex proces, waarin HRKracht actief strategisch, tactisch en operationeel heeft ondersteund. Centrale vraag vanuit Coca-Cola: hoe behartigen wij tijdens én na de verkoop op een zorgvuldige manier de belangen van onze mensen?
De aanpak
HRKracht formeerde en leidde een multidisciplinair projectteam. Samen hebben we de sociale dialoog met de Ondernemingsraad, vakorganisaties en medewerkers voorbereid en een projectplan opgesteld voor de overgang. We formuleerden een duidelijke kernboodschap en stelden een adviesaanvraag op waarin de sociale consequenties waren opgenomen. En hoe daarmee moet worden omgegaan. We bereikten hele goede afspraken over de arbeidsvoorwaarden bij de ‘overgang van onderneming’. We hielpen Coca-Cola verder met een zorgvuldig afgestemd communicatieplan voor de communicatie richting alle interne en externe stakeholders. Maar ook gaven we een training aan de betrokken managers om hun medewerkers te begeleiden in zo’n ingrijpend verandertraject. En uiteraard hebben we alles in afstemming gedaan met de overnemende partij, zodat activiteiten en communicatie synchroon liepen.
Het resultaat
Dankzij onze zorgvuldige aanpak slaagde Coca-Cola Europacific Partners erin om haar medewerkers goed te begeleiden in de overgang naar de nieuwe situatie. Goed overleg en ons duidelijke draaiboek gaven helderheid over de impact van de overname voor de mensen, waarbij banen en arbeidsvoorwaarden zijn behouden. Met het door HRKracht opgestelde onboardingprogramma bereikten we dat medewerkers zich direct welkom voelden bij hun nieuwe werkgever.