Het vraagstuk
Een sterk merk bouw je van binnenuit. Want wat heb je aan een gaaf merk en geweldige externe communicatiekanalen als je de gecreëerde verwachtingen niet kunt waarmaken? De externe branding van deze opdrachtgever was heel sterk, maar er was ook behoefte om de eigen medewerkers te helpen om het gewenste gedrag te laten zien.
De aanpak
Met HR Projectkracht ontwikkelden wij een allesomvattende HR-aanpak die we de titel ‘Human Agenda’ gaven. Het fundament van Human Agenda was de kernwaarden. Die bepalen op welke manier mensen (samen-)werken en communiceren. Tegelijkertijd werd een nieuw organisatiemodel met duidelijke rollen en verantwoordelijkheden ontwikkeld en neergezet. Hiermee werd het management in staat gesteld om effectiever leiderschap te tonen.
We besloten tot de inzet van het zogenoemde ‘Rookie to Master Hero’-programma voor medewerkers. Een integraal programma met vaardigheids- en vakmanschapstrainingen en intervisiebijeenkomsten om van elkaar te leren en elkaar te helpen. Door het programma kunnen medewerkers nog meer uitblinken in hun functie. Op een manier die volledig in lijn is met de wensen van de organisatie.
Tot slot ontwikkelden en implementeerden we een competitief beloningsmodel en bonusprogramma. Dit om gewenst gedrag en resultaat op een passende manier te belonen. We maakten dit onderdeel van een totale beloningsfilosofie, gebaseerd op de kernwaarden. Het leidde tot een ‘Voice of the Hero’-programma waarin collega’s elkaar inspireren en de échte dialoog met elkaar aangaan.
Het resultaat
Opzet en implementatie van een gedegen, integrale HR-aanpak als stevige interne basis om extern te excelleren. Hierbij sluiten externe- en interne branding en communicatie naadloos op elkaar aan.