Verandering is de enige constante in een mensenleven. Tegelijkertijd geeft een veranderingsproces binnen een organisatie veel reuring. Het kan zelfs een behoorlijk wilde achtbaanrit zijn. De organisatiestructuur gaat op de schop. Hiërarchieën veranderen. Mogelijk staan er functies op het spel. Kortom: de toekomst is onzeker voor een (grote) groep mensen. Hoe jij als HR-professional het hoofd koel houdt? Door niet mee te gaan in de emoties, maar wél je empathie in te zetten.
Een reorganisatie begint bij harde feiten. Sluiting van vestigingen. Herstructurering van activiteiten en afdelingen. Arbeidsplaatsen die in gevaar zijn. Hoe kun jij als HR-professional een verandering leiden én versoepelen? Door ook oog te hebben voor de zachte kant van het verhaal: het welzijn van medewerkers. Onderzoek toont aan dat verandering het welzijn kan ondermijnen. Mensen zijn bij reorganisaties onzeker over hun baan, de werkdruk neemt toe, het gevoel van sociale ondersteuning neemt af en er is een kans op conflict tussen management en medewerkers. Dat zijn allemaal mogelijke stressfactoren die zorgen voor verminderde motivatie, gebrek aan betrokkenheid en een gevoel van ontevredenheid.
Sturen op welzijn
Als HR-professional speel je een belangrijke rol in de manier waarop medewerkers omgaan met verandering. Door een positieve werkcultuur te creëren waarin iedereen zich gezien, gehoord, gewaardeerd én gesteund voelt, vergroot je de veerkracht. Het betekent tijd investeren in de ontwikkeling van teams en medewerkers, iets om al mee te beginnen voordat er sprake is van een veranderingsproces zoals een reorganisatie. Gezonde, gemotiveerde en veerkrachtige teams kunnen de uitdagingen van verandering het hoofd bieden en zijn toekomstbestendig in een moeilijke tijd.
Vijf tips voor welzijn tijdens verandering
- Creëer ruimte voor open en eerlijke communicatie waarin medewerkers zich gehoord voelen. Luister naar hun zorgen, angsten en suggesties en toon begrip voor hun perspectieven. Onze set gespreksversterkers helpt je om de juiste vragen te stellen en om in verbinding met elkaar te komen.
- Bied ondersteuning en middelen aan, bijvoorbeeld in de vorm van een training, workshop of door counseling en mentorschap. Hiermee kun je mensen nieuwe dingen laten leren die ze nodig hebben voor de verandering. Of je kan ze één op één helpen met de problemen waar ze tegenaan lopen. Op deze manier help je hen in hun kracht te staan en op een gezode en constructieve wijze met veranderingen om te gaan.
- Communiceer beslissingen vanuit de directie transparant en tijdig vanuit één kernboodschap. Geef de reden voor de verandering en de verwachte impact die de verandering heeft. Transparante communicatie vermindert onzekerheid en verhoogt vertrouwen.
- Erken en beloon veerkracht: Benadruk en beloon veerkrachtig gedrag bij medewerkers, zoals flexibiliteit, het aanpakken van problemen (in plaats van het wegelopen ervan), een positieve houding en aanpassingsvermogen. De beloning kan variëren van een klein gebaar van erkenning tot aan formele beloningen en waardering. Hiermee laat je medewerkers zien dat ze nog altijd de belangrijkste kracht van een bedrijf zijn.
- Vraag ons whitepaper aan. Op dit moment stellen we een whitepaper op waarin we o.a. ingaan op effectieve communicatiestrategieën bij verandering. Ook bespreken we in het whitepaper hoe je actief bijdraagt aan het emotionele welzijn van medewerkers tijdens veranderingsprocessen.
Stay tuned!
Wil je ons whitepaper boordevol waardevolle tips over dit onderwerp ontvangen? Laat je mailadres alvast achter via het contactformulier, dan mailen we je hem als eerste!