Tijdens ons teamoverleg praten we zakelijk, maar natuurlijk ook vaak persoonlijk bij. Wat heb je meegemaakt? Wat houd je bezig? Toevallig zitten enkele teamleden middenin een verhuizing, waaronder ikzelf. En natuurlijk heeft een verhaal over een levering die misgaat meer aandacht, dan iets wat gewoon goed gaat.
Alles voor een glimlach!
Ik bestel een nieuwe wasmachine en de volgende dag staat hij in huis. De droger bestelde ik ergens anders, want tja dat scheelde bijna € 250,-. Is goedkoop in dit geval duurkoop? De tijd zal het leren. Wat ik wel weet is dat de wasmachine naar zolder werd gebracht en dat ik het bij de droger zelf moest doen. Hier had ik overigens niet op gerekend.
Beide leveranciers stuurden mij een e-mail met de vraag of ik mijn ervaringen wil delen. En als ik dat op de social media doe, dan kan ik nog iets winnen ook. Ik ben niet geneigd om hieraan mee te doen, want ik kreeg hetgeen dat was besteld. De één voldeed aan mijn verwachting en de ander niet helemaal, maar daar kan ik mee leven.
Social Media
Nieuwe meubels heb ik uitgezocht bij een bezoek aan een “echte” winkel en heb toen direct een bestelling geplaatst voor meerdere meubels, waaronder maatwerkmeubels. Het eerste deel van de levering was volledig volgens verwachting, echter de maatwerkmeubels niet. Sterker nog, na vier keer voor niets thuis te hebben gewacht op uitlevering had ik het nóg niet binnen en heb ik mijn bestelling geannuleerd.
De winkel heb ik om een oplossing gevraagd en zij beloofde dat de meubels tegen een meerprijs alsnog elders gemaakt konden worden. De details zal ik je besparen, maar ik dacht een Ferrari te hebben gekocht, terwijl deze winkel mij uitlegde dat ik nooit een Ferrari had mogen verwachten. Veel extra geld en vrije tijd kwijt dus.
Met fouten maken is niets mis, maar met weglopen voor je verantwoordelijkheid wel. Het grappige is dat ik me nú wel geneigd voel om mijn ervaring te delen op social media.
Verwachtingsmanagement
Waarom wil ik geen compliment geven aan de partij die iets naar behoren doet, maar waarschuw ik anderen wel graag voor de partij die wegloopt voor verantwoordelijkheid? Conclusie is dat het uiteindelijk draait om verwachtingen. Als een levering conform afspraak wordt uitgevoerd, vind ik dat ik de leverancier mag bedanken. Maar moet dat publiekelijk? Het was conform verwachting en niet uitzonderlijk. Als iets niet wordt gedaan, of niet conform afspraak dan kan dat gebeuren. Ik ben er niet op uit om bedrijven in een kwaad daglicht te stellen omdat een fout wordt gemaakt, dus dat hoeft van mij ook niet publiekelijk. Tenminste zolang men de verantwoordelijkheid neemt en zaken oplost naar tevredenheid van de klant. Voor wie het uiteindelijk wordt gedaan, toch?
De klant centraal
Weet jij nog voor wie jij het doet? Wie is jouw klant en wanneer krijgt hij of zij een glimlach op het gezicht? Mijn persoonlijke drijfveer is dat de klanten van HRKracht tevreden zijn met de diensten die wij leveren, doordat wij heldere afspraken aan de voorkant maken en wederzijdse verwachtingen met elkaar afstemmen. En ons ultieme doel is om die verwachtingen te overtreffen.
Wat verwacht jij van ons? Laat het ons weten!